Magam legalább tízszer utaztam külföldre busszal nyaralni, és minden alkalommal az alábbiakat tapasztaltam. A hatóságok egy-egy buszbalesetnél szerintem sumákolnak, mert ők is tudhatnák, mi a baj, csupán a tachográf megnézése után kiderülne minden, de nem…! Miről is van szó? Megrémülve és imádkozva töltök minden visszautat, amikor látom, hogy a 2 buszvezető 1200 km után 1-2 óránál nem többet pihenve indul vissza. Ez semmire sem elég. Mindig csak reménykedem, hogy nem így lesz, de aztán kiderül, hogy ugyanazok fordulnak 1-2 órán belül, akik jöttek, csak mosakodni van idejük, meg tán enni. Aki levezetett egyszer is pl. Görögországba, az tudja, milyen fáradt, még akkor is, ha ketten vezetnek! Belegondolni is rossz, hogy egyből megy vissza, ez borzasztó, és lelkiismeretlen dolog azoktól, akik erre veszik rá a buszvezetőket. Most is ez volt, és egyik társunk, aki idegenfogalmi szakember, ott szóvá is tette. Vita lett belőle, és hazajövet írt egy levelet az irodának, ahol a jogi oldalt is feltüntette. Ezt osztom meg most Önökkel. Idézet társunk leveléből az engedélyével, de a neveket kihagytuk, főleg mert ez szinte mindre jellemző! „Egy pár mondat erejéig szeretnék az irodában elhangzottakra visszatérni. A gépkocsivezetők vezetési- és pihenőidejével kapcsolatban azt mondta, hogy van 1-2 óra pihenés, később azt, hogy megvan a pihenőidő, végül pedig, hogy nem ismeri pontosan a szabályokat, mert az a gépkocsivezetők feladata. Kérem, hogy ne vegye levelemet kötözködésnek, csak a jóindulat és a jövőbeni utasaik iránt érzett felelősség miatt írok. Mint említettem, én is utazási irodás vagyok, tudom, hogy miről beszélek. Két 16-20 órás utazás között 1-2 órás pihenőidő nem elégséges, 2 gépkocsivezető és hálófülke esetén sem (tengelyen töltött idő). Az utazásszervezőnek ismernie kell a vezetési- és pihenőidő EU-s rendelet által előírt szabályzását, mert a programot és időbeosztást ezek alapján kell megterveznie, hogy a gépkocsivezetők betarthassák azt. Az ’ez esetben drágább lenne az utazás ára’ indok, úgy vélem, nem ér fel akkora súllyal, amely a mérleg másik serpenyőjében található: 40-70 utas életével (a fáradt gépkocsivezetők mögött ülve). Úgy gondolom, hogy ez nem alaptalan aggodalom, visszatekintve az elmúlt időszak komoly buszbaleseteire. (Addig a napig ők is azt gondolták, hogy velük ilyen nem történhet meg…) Két gépkocsivezető esetén kell alkalmazni a 30 órás periódust, mely 21 óra munkaidő után 9 óra pihenőidőt ír elő. Mellékelem az erről szóló részt. (Kelemen József: Vezetési idő és a tachográf, KOTRA Kereskedelmi és Oktató Kft, 2010) De itt is utánanézhet: https://www.nkh.gov.hu/web/kozuti-gepjarmu-kozlekedesi-hivatal/hir/-/hir/188940/true/vezetesi-es-pihenoido-szabalyai#1 Remélem, valóban nem tekinti levelemet rosszindulatúnak, és további sikeres szezont, és biztonságos utaztatást kívánok! Üdvözlettel” Eddig a levél. Megjegyzem, hallottam a beszélgetést, és a hölgy azzal érvelt, hogy sokkal drágább lenne az út. Utána számoltunk, nem annyival, maximum 2..3000 Ft-tal fejenként. Szerintem ennyi biztonságot minden ember élete megérne. Kérem az erre illetékes hatóság figyelmét, ne legyen cinkos, ne csukja be a szemét, ezt fokozottan ellenőrizzék. Nem a buszvezető a hibás, hanem azok, akik ebbe belekényszerítik őket. Az AQP nem kötözködni akar, hanem mint jó párt mindenben védi az emberek életét. Jó és biztonságos nyaralást, utazást kívánunk mindenkinek! Pável Márta 2017.07.19.